Valsts iestādes
Autotransporta direkcijas baneris

Latvijā pakāpeniski turpina ieviest jaunām kvalitātes prasībām atbilstošu reģionālo sabiedrisko transportu, uzlabojot arvien plašāka reģionu iedzīvotāju loka pārvietošanās pieredzi. Lai informētu pasažierus par plānotajiem uzlabojumiem septiņās reģionālo autobusu maršrutu tīkla daļās, kas papildina 2021. gadā uzsākto vienoto kvalitātes standartu ieviešanu, ATD realizē kampaņu “Mums ir pa ceļam!”.

No pirmdienas, 1. jūlija,  reģionālo autobusu maršrutu tīkla daļās jeb lotēs “Ventspils” un “Valmiera, Valka, Smiltene” jau stājušies spēkā jaunie ilgtermiņa līgumi esošajiem pārvadātājiem – SIA “Ventspils reiss” un SIA “VTU Valmiera”, kas noslēgti uz 10 gadiem, tādējādi nodrošinot ērtāku un patīkamāku pārvietošanos šo reģionu iedzīvotājiem.

Rudenī jaunajām kvalitātes prasībām atbilstošie reģionālie autobusi sāks kursēt četrās lotēs – no 1. septembra lotē “Madona” un no 1. novembra lotēs “Talsi, Tukums”, “Jelgava, Dobele”, “Gulbene, Alūksne, Balvi”. Savukārt 2025. gada 1. janvārī ilgtermiņa līgumi ar pārvadātājiem, kuri uzvarējuši sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanas atklātā iepirkumu konkursā, stāsies spēkā lotē “Rēzekne, Ludza”.

Arī šajās maršruta tīkla daļās visi autobusi būs mūsdienīgāki, drošāki un ērtāki. Autobusu vidējais vecums 10 gadu periodā nepārsniegs 4 gadus, tie tiks aprīkoti ar elektronisku maršruta zīmi un drošības jostām, tajos būs pieejams bezvadu internets, kā arī bezskaidras naudas norēķini. Reģionālais transports kļūs pieejamāks visām sabiedrības grupām, tostarp personām ratiņkrēslā, vājdzirdīgām, vājredzīgām vai neredzīgām personām, jo visos autobusos būs taktilā numerācija un informācija par gaidāmajām pieturām tiks paziņota gan audio formātā, gan vizuāli. Lielākajā daļā autobusu, tai skaitā mikroautobusu, būs uzstādīts pacēlājs, nodrošinot vismaz vienu vietu, kas paredzēta personai ratiņkrēslā, kā arī atvieglos iekļūšanu autobusā. Daļa jeb 32% autobusu būs aprīkoti ar velosipēdu turētājiem, savukārt vismaz 10% no visiem autobusiem, kas apkalpos šīs maršrutu tīkla daļas, būs bezizmešu, samazinot negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi.

ATD atgādina, ka jau no 2021. gada pakāpeniski tiek realizēti vienoti kvalitātes standarti reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumiem Latvijā. Piecās maršrutu tīkla daļās – “Liepāja”, “Kuldīga, Saldus”, “Pierīga”, “Bauska” un “Daugavpils, Krāslava” – ir noslēgti līgumi ar konkursa uzvarētājiem, kas pakalpojuma sniegšanu uzsāka 2021. gada 1. augustā. Savukārt divās maršrutu tīkla daļās – “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” un “Ogre, Aizkraukle” pakalpojuma sniegšana tika uzsākta 2022. gada 1. jūlijā. Atlikušajās maršruta tīkla daļās “Cēsis” un “Limbaži, Sigulda” iepirkumu ilgtermiņa pakalpojuma sniegšanai plānots izsludināt šogad.

Par valsts SIA Autotransporta direkcija

Saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 5.panta piektajā daļā noteikto, ATD kompetencē ir  izstrādāt, pārzināt un plānot maršrutu tīkla reģionālās nozīmes maršrutus, nodrošināt sabiedriskajam transportam no valsts budžeta iedalīto finanšu līdzekļu administrēšanu un piešķiršanu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos.

Saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 5.1 pantā noteikto, ATD kompetencē ir ieviest Latvijā starptautiskās un Eiropas Savienības prasības starptautiskajās pasažieru un kravu autopārvadājumu jomā. ATD nodrošina piekļuvi autopārvadājumu tirgum un atbilstoši normatīvo aktu prasībām nodrošina atļauju, licenču un citu dokumentu izsniegšanu kravu pārvadājumiem ar autotransportu.

 

 

Sagatavoja: Sanita Heinsberga, VSIA “Autotransporta direkcija”, Sabiedrisko attiecību speciāliste