Atskatoties uz 2024. gada budžeta izpildi pirmajā pusgadā, varam secināt, ka finanšu situācija Smiltenes novada pašvaldībā bija saspringta dēļ tā brīža faktiskās naudas plūsmas. Skatoties Latvijas mērogā, pašvaldībām šis laiks ir finansiāli sarežģīts, ko būtiski ietekmējuši pieaugošie izdevumi, piemēram, ēdināšanas pakalpojumu jomā, aizņēmumu procentu maksājumu pieaugums, skolotāju algas, minimālās algas pirmsskolas pedagogiem, jaunu sociālo pakalpojumu ieviešana, u. c., bet ienākumu pieaugums būtiski atpaliek. Arī uz Smiltenes novada pašvaldības budžetu šie faktori ir atstājuši nozīmīgu ietekmi.
Tomēr, regulāri izvērtējot finanšu situāciju un pārskatot budžeta izdevumus, meklējot papildus ieņēmumus, pašvaldība radusi risinājumus izdevumu optimizācijai, lai varētu ne vien nodrošināt pašvaldībai deleģēto funkciju īstenošanu un pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem, bet arī veicināt Smiltenes novada attīstību un turpināt iesākto projektu īstenošanu.
Veiktie uzturēšanas izdevumu mazinošie pasākumi:
- Veiktas izglītības iestāžu un kultūras iestāžu reorganizācijas. Ar katru gadu pagastos tiek izveidoti jauni Valsts un pašvaldības vienotie klientu apkalpošanas centri, un turpmāk plānots visā novadā pāriet uz šādu modeli.
- Tiek atbrīvotas nenoslogotas vai daļēji noslogotas pašvaldības ēkas Drustos, Virešos, Bilskā, Rozē un vēl citviet, tādējādi šajās ēkās mazinot komunālos izdevumus. Šo praksi arī plānots turpināt, kā arī pašvaldības pakalpojumus pagastos iespēju robežās apkopot vienā ēkā.
- Tika apstiprināta vienota kārtība un normas iestāžu telpu un teritoriju uzturēšanai, uz kā pamata tiek pārskatīts un mazināts telpu uzkopšanā un teritoriju uzturēšanā nodarbināto skaits. Pakalpojumā nodota pašvaldības administrācijas telpu uzturēšana Smiltenes pilsētā, šo praksi turpinot.
- Pašvaldības tehniskajiem un administratīvajiem darbiniekiem 2024. gadā samazināti pabalsti un piemaksas, vairs nav pašvaldības apmaksātas veselības apdrošināšanas.
- Izvērtējot situāciju, mazināts dažādu pakalpojumu apjoms iestādēs – piemēram, dzeramā ūdens piegāde, logu mazgāšana, apsardzes pakalpojumi, atkritumu apjoms. Tāpat mazināti izdevumi tādās pozīcijās, kā prezentācijas izmaksas, apmācības, sakaru izdevumi, pamatlīdzekļu iegāde u. c. Pašvaldības autoparkā ieviesta GPS sistēma un optimizēta autoparka atskaišu sistēma. 2024. gadā esam pārgājuši uz Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienoto platformu.
- Centralizētajai siltumapgādei pagastos ir sagatavots finanšu ekonomiskais pamatojums, kas tiek skaņots Centrālā finanšu un līgumu aģentūrā, lai mainītu organizatorisko formu un optimizētu pašvaldības izdevumus siltumapgādē. Tiek īstenoti un plānoti attīstības projekti, kas turpmāk mazinātu uzturēšanas izmaksas (energoefektivitātes projekti, ielu apgaismojuma modernizācijas projekti u. c.).
- Kopš Administratīvi teritoriālās reformas (ATR) 2021. gada 30. jūnijā, kopējais administratīvo un tehnisko darbinieku slodžu skaits, līdz ar organizatoriskajām un strukturālajām izmaiņām, un, balstoties uz pakalpojumu pieprasījumu, samazinājies no 814 līdz 684 (dati uz 2024. gada 1. jūliju). Līdz šim slodzes mazinājušās ne tikai telpu un teritoriju uzturēšanai iesaistītajiem, bet arī skar speciālistus un vadītājus, jo mazinājies arī pašvaldības iestāžu un struktūrvienību skaits (no 60 pirms ATR uz 39 tagad). Līdz ar pārējām organizatoriskajām un strukturālajām izmaiņām, darbinieku skaits turpinās samazināties.
- Lai palielinātu ienākumus, pārskatīti virkne maksas pakalpojumu cenrāži, ieviesti jauni maksas pakalpojumi, pārskatītas nomas un īres maksas.
Nākamajos gados pašvaldības budžeta ietvaros veicināt novada attīstību būs aizvien sarežģītāk, jo iedzīvotāju skaits mūsu novadā samazinās katru gadu, kā ietekmē arī bremzējas budžeta ieņēmumu pieaugums. Pašvaldība turpinās darbu, lai ilgtermiņā mazinātu uzturēšanas izdevumus, tai skaitā veicot arī strukturālas izmaiņas.
Smiltenes novada pašvaldības finanšu situācija bija saspringta skatoties uz pirmā pusgada finanšu rādītājiem, kas šobrīd ir stabilizējušies, pateicoties ieviestajam taupības pasākumiem un veiktajām optimizācijas reformām. Līdz gada vidum esam apguvuši 50,6 % no plānotajiem ieņēmumiem un izdevumos izlietojuši 46,28 % no budžetā paredzētajiem līdzekļiem. Tas skaidri norāda, ka pašvaldība pārvalda savus resursus atbildīgi, nodrošinot pietiekamus ieņēmumus, lai segtu ieplānotos izdevumus.
Kopumā plānotais budžets tiek pildīts ar mainīgiem rezultātiem. Ienākuma nodokļa ieņēmumi rāda pozitīvu tendenci ar pieaugumu, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, kamēr nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi ir nedaudz zemāki nekā 2023. gadā. Ienākuma nodokļa ieņēmumi 2024. gadā tika plānoti 14 347 550 eiro apmērā. Izpilde uz 30. jūniju bija 6 779 689 eiro, kas ir 47,25 % no plānotajiem ieņēmumiem. Salīdzinājumā, 2023. gada pirmajā pusgadā tika izpildīti 6 056 609 eiro. Tas nozīmē, ka ienākuma nodokļa ieņēmumi ir par 723 080 eiro jeb 11,9 % lielāki nekā iepriekšējā gada tajā pašā periodā. Šo ieņēmumu pieaugumu galvenokārt veicinājis darba samaksas kāpums, kas, piemēram, pirmsskolas izglītības pedagogiem palielinājās par 23,1 % – no 1240 līdz 1526 eiro, kā arī minimālās darba samaksas pieaugums par 12,9 % – no 620 līdz 700 eiro.
Nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi līdz 2024. gada pirmajam pusgadam ir 73, 8 % no plānotā, kas ir par 25 052 eiro mazāk nekā 2023. gada tajā pašā periodā. Apstiprinātais budžets 2024. gadam uz 30. jūniju bija 1 369 828 eiro, no kuriem izpilde no gada sākuma līdz 30. jūnijam sasniedza 1 001 096 eiro.
Ieņēmumi no valsts (pašvaldību) īpašuma iznomāšanas, pārdošanas un no nodokļu pamatparāda kapitalizācijas plānoti 2 009 559 eiro apmērā, izpilde uz 30. jūniju ir 181 619 eiro, kas ir 9,04 %. Būtiskāko īpatsvaru šajā pozīcijā veido Smiltenes novada pašvaldības funkciju nodrošināšanai nevajadzīgo īpašumu atsavināšana. Balstoties uz sagatavotajām izsolēm un sagatavotajiem lēmumprojektiem, plānots, ka šajā pozīcijā ienākumi palielināsies straujāk.
Valsts budžeta transferti plānoti 16 776 960 eiro apmērā, izpilde uz 30. jūniju ir 9 541 665 eiro, kas ir 56,87 %. Salīdzinājumam – 2023. gada pirmajā pusgadā tika izpildīti 8 118 042 eiro. Tas nozīmē, ka Valsts budžeta transfertu ieņēmumi ir par 1 423 623 eiro lielāki nekā pērn šajā periodā. Šo ieņēmumu pieaugumu galvenokārt veicinājis darba samaksas kāpums izglītībā nodarbinātiem, kam atalgojumu nodrošina no valsts budžeta finansējuma.
Iestādes ieņēmumi plānoti 2 541 873 eiro, izpilde uz 30. jūniju ir 1 290 064 eiro, kas ir 50,75 %, t. sk. maksa par izglītības pakalpojumiem izpilde ir 38,17 % no plāna, ieņēmumi par nomu un īri izpilde ir 47,41 % no plāna un ieņēmumi par pārējiem sniegtajiem maksas pakalpojumiem izpilde ir 59,21% no plāna.
Pirmajā pusgadā kopējie ieņēmumi bija 19 049 304 eiro, kas ir 50,6 % no plānotajiem 37 649 516 eiro. Salīdzinājumā ar iepriekšējā gada pusgada izpildi, ieņēmumi pieauga par 1 552 431 eiro, sasniedzot 19 049 304 eiro. Kopumā pašvaldības budžeta ieņēmumi izpildās kā plānots, ar nepietiekamu izpildi īpašumu atsavināšanā. Ļoti atšķiras IIN maksājumi no valsts pa mēnešiem, ja martā un aprīlī šie ieņēmumi bija mazāki nekā plānots, tad pēdējos mēnešos veidojas IIN pārpilde, kas uzlabo kopējo finanšu situāciju. Novirzes tiek izanalizētas un veikti pasākumi gan ienākumu palielināšanā, gan izdevumu optimizēšanā.