2024. gada 3. maijs
A- A A+
Viegli lasīt

Nozīmīga loma bērna mācību procesā ir savstarpējai skolotāju un vecāku sadarbībai un iesaistei

2024. gada 19. aprīlī klātienē Smiltenes vidusskolā un tiešsaistē pašvaldības digitālajos kanālos aizvadīta Smiltenes novada Izglītības pārvaldes organizētā konference “Vecāka loma bērna mācību procesā”. Tās mērķis bija skaidrot jauno mācību vērtēšanas sistēmu un iespēju vecākiem atbalstīt savus bērnus. Konferencē gan klātienē, gan tiešsaistē piedalījās vairāk nekā 150 pedagogi un vecāki.

Jau iepriekš ziņots, ka ar 2024./2025. mācību gadu visās Latvijas skolās tiks ieviesta pilnveidotā skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas sistēma. Smiltenes novadā jau ir skolas, kuras jauno vērtēšanas sistēmu pakāpeniski ieviesa jau šajā mācību gadā, tomēr ir vēl daudz neskaidru jautājumu. Par būtiskākajām atšķirībām par jauno vērtēšanas sistēmu un tās nepieciešamību konferencē stāstīja Rīgas 72. vidusskolas direktors Pāvels Pestovs.

Viņš skaidroja, ka atšķirīgs svars (procents) atzīmēm starp skolām un skolotājiem traucē skolēniem saprast vērtēšanas sistēmu. Ir jābūt vienotai pieejai, bet procedūra var atšķirties, vērtējot gan prasmes un zināšanas, gan arī uzvedību un aktivitāti, taču tās ir jānodala. P. Pestovs ieteica skolām mācību gada sākumā sagatavot mācību priekšmetu vērtēšanas plānu uz 1-2 lapām, skolēniem un vecākiem izskaidrojot, kā tiks aprēķināta mācību priekšmeta gala atzīme, kādi pārbaudes darbi plānoti, kāds būs vērtēšanas svars (procents) un kurus pārbaudes darbus ņems vērā gala vērtējumā. Viņš uzsvēra, ka zināšanu pilnveidošana, apmeklējot konsultācijas, ir jāveic pirms pārbaudes darba, kad jau ir redzams zems zināšanu procentu vērtējums, tāpēc liela loma ir vecāku iesaistei mācību procesā.

Konferenci noslēdza psiholoģe un psihoterapeite Diāna Zande. Viņa, daloties ar savu pieredzi, stāstīja par pedagogu un vecāku izaicinājumiem un iespējām vairāk sadarboties. D. Zande uzsvēra, ka sadarbība ir izdevīga visiem – ātrāk tiek atpazītas un risinātas bērna problēmas, bērns zina, ka vecāki sadarbojas, pedagogi jūtas novērtēti un vecāki – sadzirdēti. Viņa uzsvēra, ka vecākiem ir būtiska loma bērna attīstībā. Ļoti svarīgi ir vecākiem būt klātesošiem skolā un mācību procesā. Pirmais darbs, ko izdarīt, ir izveidot sadarbības plānu, kur piefiksēt, kas izdodas un kas nedarbojas. 

D. Zande noslēgumā teica, ka nekad mēs nezinām, kas ir maz un kas ir daudz, jo dažreiz mazs solis var mainīt cilvēka dzīvi: “Ar bezgalīgu mīlestību vien nepietiek. Bērnam vajag noteikumus,  vecākus, kas ir paraugs un kas kļūdās, un bērnam vajag vecākus, kas sadarbojas ar skolu.”

Paldies lektoriem par dalīšanos pieredzē, kā arī apmeklētājiem un tiešsaistes klausītājiem par saņemtiem atzinīgiem vārdiem.

Konferences ierakstu var noskatīsiet ŠEIT:

Ar VISC izstrādātiem metodiskiem materiāliem var iepazīties ŠEIT